Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2016

Χωρίς επίδομα θέρμανσης πάνω από 600.000 νοικοκυριά


Χωρίς επίδομα θέρμανσης θα... ξεχειμωνιάσουν πάνω από 600.000 νοικοκυριά με πολύ χαμηλά εισοδήματα και μικρής αξίας ακίνητη περιουσία που ήταν δικαιούχοι του επιδόματος την προηγούμενη χειμερινή περίοδο..
Και μπορεί τα πρώτα κρύα να έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα τελευταία 24ωρα σε όλη τη χώρα, εντούτοις το υπουργείο Οικονομικών ακόμα δεν έχει καταλήξει στο πώς θα δοθεί φέτος το επίδομα θέρμανσης στα 600.000 νοικοκυριά που το δικαιούνται.
Ενώ, δηλαδή, το κρύο είναι τσουχτερό και οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης αυξημένες κατά 7-10 λεπτά το λίτρο σε σχέση με την προηγούμενη χειμερινή περίοδο, το ΥΠΟΙΚ ακόμα δεν έχει καταλήξει στην οριστικοποίηση των τεχνικών λεπτομερειών εφαρμογής των αλλαγών που χρειάζεται να γίνουν στα γεωγραφικά κριτήρια χορήγησης του επιδόματος ώστε να ενισχυθούν οι κάτοικοι ορεινών και άλλων περιοχών με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
Όπως γράφει ο Ελεύθερος Τύπος ακόμα, όμως, και αν λυθούν αυτά τα προβλήματα και εκδοθεί η νέα υπουργική απόφαση, ο χρόνος που θα απαιτηθεί μέχρι να υποβληθούν οι αιτήσεις, να ελεγχθούν και να διασταυρωθούν τα στοιχεία τους, να εγκριθούν οι πληρωμές και να πιστωθούν τα χρήματα στους λογαριασμούς των δικαιούχων υπολογίζεται σε δύο μήνες.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι πρώτες πληρωμές θα ξεκινήσουν τον Φεβρουάριο του 2017, προς το τέλος δηλαδή του χειμώνα.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποφάσισε να διαθέσει και για την περίοδο Οκτωβρίου 2016-Απριλίου 2017 το ποσό των 105 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης. Ταυτόχρονα όμως αποφάσισε να αλλάξει και ορισμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος προκειμένου να γίνει δικαιότερη κατανομή του διαθέσιμου ποσού των 105 εκατ. ευρώ.
Τα τρία σενάρια
Οσο ασκούσε τα καθήκοντα του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών ο κ. Τρύφων Αλεξιάδης, εξετάστηκαν τρία εναλλακτικά σενάρια αλλαγών στα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης:
1) Η μετακίνηση κάποιων νομών στις γεωγραφικές ζώνες β’ και α’, τις λεγόμενες και πιο... «ψυχρές» ζώνες – όπου θεωρείται ότι επικρατούν οι πιο χαμηλές θερμοκρασίες κατά την περίοδο Οκτωβρίου-Απριλίου και όπου επιδοτούνται με επίδομα περισσότερα λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας – με ταυτόχρονη μείωση των ορίων ετησίου εισοδήματος ή και συνολικής αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας.
Εξετάσθηκε, συγκεκριμένα, κάποιοι νομοί που περιλαμβάνονται στη γεωγραφική ζώνη γ’, όπου η επιδότηση μέσω του επιδόματος καλύπτει ποσότητα 8 λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας, να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη β’ όπου η επιδότηση με επίδομα θέρμανσης καλύπτει ποσότητα 15 λίτρων ανά τ.μ. κύριας κατοικίας, ώστε το συνολικό ποσό επιδόματος για ίδιας έκτασης κατοικία να καλύπτει μεγαλύτερη συνολική ποσότητα λίτρων πετρελαίου θέρμανσης και εν τέλει να είναι υψηλότερο. 
Σε μια τέτοια περίπτωση το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξανόταν κατά 87,5% για τους κατοίκους των νομών που θα μεταφέρονταν από την γ’ στη β’ ζώνη!
Επιπλέον, κάποιοι νομοί που σήμερα είναι ενταγμένοι στη γεωγραφική ζώνη β’, όπου η επιδότηση καλύπτει 15 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας εξετάστηκε να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη α’ όπου η επιδότηση καλύπτει 25 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας. Για τους κατοίκους που διαμένουν στους νομούς αυτούς, το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξανόταν κατά 66%!
Για να αντισταθμιστεί η πρόσθετη δαπάνη που θα προέκυπτε λόγω αύξησης των ποσών των επιδομάτων σε αρκετούς νομούς εξετάστηκε το ενδεχόμενο να μειωθεί ο αριθμός των δικαιούχων σε όλη τη χώρα μέσω παρεμβάσεων στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
2) Η θεσμοθέτηση δικαιότερων γεωγραφικών κριτηρίων χωρίς μετακινήσεις ολόκληρων νομών σε πιο «ψυχρές» γεωγραφικές ζώνες, ώστε οι κάτοικοι των ορεινών περιοχών πολλών νομών της χώρας να λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά επιδόματος από τους κατοίκους των πεδινών και λοιπών περιοχών των ίδιων νομών.
3) Συνδυασμός των δύο πρώτων σεναρίων.
Kaferini η ενημέρωση στoν καφέ της πόλης